Pleegzorg en politiek
De paradox in het gesprek over pleegzorg in de politiek
De problemen in de jeugdzorg hebben de volle aandacht van politici en beleidsmakers. In de gesprekken hierover komt pleegzorg vaak aan bod. Gelukkig, want ook pleeggezinnen merken de gevolgen van de problemen in de jeugdzorg. Waarvoor en op welke manier is er aandacht in het politieke debat en wat betekent dit voor pleeggezinnen? We leggen het uit en geven tips om zelf aan de slag te gaan om pleegzorg te verbeteren.
Pleegzorg in de politiek
Pleegzorg komt vrijwel altijd ter sprake in debatten over jeugdzorg in de Tweede Kamer. Kamerleden zien het belang van pleegzorg en spreken in debatten hun waardering voor pleeggezinnen uit. Iedereen is het erover eens dat het voor een kind het beste is om in een gezin op te groeien en als dat niet in het eigen gezin kan, dan het liefst in een pleeggezin of gezinshuis. De onmisbare rol van pleeggezinnen wordt breed gezien en erkend.
Toch zit er een paradox in de gesprekken over pleegzorg: hoewel iedereen positief spreekt over pleegzorg, is er in de meer fundamentele discussies weinig aandacht voor pleegzorg als onderdeel van het geheel van jeugdzorg en voor de positie van pleeggezinnen daarin. Die gesprekken gaan nog veel vaker over professionals, cliënten, over instellingen en gesloten jeugdzorg.
Daar zijn verschillende redenen voor: pleegzorg kost weinig vergeleken met andere vormen van jeugdhulp met verblijf en als er iets misgaat, is de impact relatief beperkt. Pleeggezinnen zijn de grote, maar stille kracht in de jeugdzorg.
Constant aandacht is nodig, landelijk en lokaal
Om deze stille kracht minder stil te maken en ervoor te zorgen dat er aandacht wordt besteed aan de randvoorwaarden voor goede pleegzorg, is het nodig om constant aandacht te vragen voor de situatie en positie van pleeggezinnen. Dat doet de NVP, samen met pleeggezinnen, op landelijk en op lokaal niveau. We richten ons vooral op zaken die specifiek de situatie van pleeggezinnen verbeteren.
Op landelijk niveau onderhouden we contact met de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie van Justitie en Veiligheid en de bewindspersonen die bij deze ministeries verantwoordelijk zijn voor pleegzorg en de rechtspositie van pleeggezinnen, staatssecretaris Van Ooijen en minister Weerwind. Daarnaast spreken we geregeld met Kamerleden en met ambtenaren van de ministeries.
In die gesprekken komen een aantal onderwerpen die voor pleeggezinnen spelen geregeld terug. Zoals de vergoeding van kosten voor pleegzorg – we krijgen hierover ook niet voor niets de meeste vragen bij de helpdesk. Pleeggezinnen dreigden buiten de boot te vallen bij een aantal compensatiemaatregelen van de overheid tegen de stijgende kosten. Het aankaarten van dit probleem bij staatssecretaris Van Ooijen en Kamerleden leidde tot een extra verhoging van de pleegvergoeding in 2023.
Een ander onderwerp van gesprek is de regeling bijzondere kosten pleegzorg. Deze regeling geldt alleen als er sprake is van een kinderbeschermingsmaatregel of pleegoudervoogdij. Pleeggezinnen met een vrijwillige plaatsing kunnen geen gebruik maken van deze regeling, net als pleeggezinnen met een pleegkind dat ouder is dan 18 jaar: dan is een pleegzorgplaatsing een vrijwillige plaatsing. Sommige pleegzorgorganisaties maken een uitzondering, daar kunnen ook pleeggezinnen met een vrijwillige plaatsing gebruik maken van de regeling. Wij vinden dat er geen onderscheid zou moeten zijn en dat bijzondere kosten tot 21 jaar vergoed moeten worden, ook als er sprake is van een vrijwillige plaatsing. Hiervoor vroegen we aandacht in een bericht aan de Tweede Kamer, wat leidde tot een motie over dit onderwerp van GroenLinks en de PvdA.
De motie werd niet aangenomen, maar het onderwerp bijzondere kosten krijgt wel een plekje in een nieuwe handreiking over kosten en vergoedingen voor pleegzorg. Samen met het ministerie van VWS, Jeugdzorg Nederland en de VNG werken we aan een nieuwe handreiking die in het voorjaar van 2023 verschijnt.
Onderdeel van deze handreiking zijn ook de tarieven die gemeenten betalen voor pleegzorg. Deze tarieven variëren sterk. Pleeggezinnen zijn voor ondersteuning en begeleiding afhankelijk van de afspraken die gemeenten en pleegzorgorganisaties maken. De handreiking moet ervoor zorgen dat gemeenten een realistisch tarief voor pleegzorg betalen aan de pleegzorgorganisatie.
In november kondigden minister Weerwind en staatssecretaris Van Ooijen aan de wachtlijsten aan te willen pakken door kinderen met een beschermingsmaatregel voorrang te geven bij de toekenning van jeugdhulp. Wij vinden dat voorrang voor alle pleegkinderen zou moeten gelden. Dat brachten we onder de aandacht in een brief aan de Kamerleden in aanloop naar een debat over jeugdzorg in november.
Voorrang is nodig, want te lang wachten op hulp gaat ten koste van stabiliteit en continuïteit van zorg voor pleegkinderen. Te lang wachten op aanvullende hulp kan ervoor zorgen dat een pleegzorgplaatsing eindigt in een breakdown, bleek uit het onderzoek ‘Waarom stoppen pleegouders’, dat we in 2019 samen met het NJi en Jeugdzorg Nederland publiceerden. In een brief aan de staatssecretaris lichtten we nogmaals de belangrijkste uitkomsten en aanbevelingen van het onderzoek toe, nadat de staatssecretaris zich in een debat met de Tweede Kamer afvroeg wat de redenen waren voor pleegouders om te stoppen met pleegzorg. GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld, die we vorig jaar interviewden over pleegzorg, merkte daarbij terecht op dat deze redenen bekend zijn.
Als gevolg van de crisis in de jeugdbescherming worden er in het maatschappelijk debat vraagtekens gezet bij de rechtvaardigheid van uithuisplaatsingen. Daardoor zijn sommige pleegouders gaan twijfelen. Pleegouders merken dat zij aangekeken worden op de problemen rondom uithuisplaatsingen. Dit bespraken we met Kamerleden, wat ervoor zorgde dat verschillende Kamerleden van de ChristenUnie, BBB, SGP en anderen hun waardering en steun voor pleeggezinnen uitspraken.
Hervormingsagenda Jeugd
Om de problemen in de jeugdzorg op te lossen, wordt op het moment door het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten, professionals en gemeenten (VNG) gewerkt aan de Hervormingsagenda Jeugd. Deze hervormingsagenda heeft twee doelen: betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is, en het op orde brengen en beheersbaar houden van de financiën. De hervormingsagenda had in het voorjaar van 2022 af moeten zijn, maar is sindsdien meerdere keren uitgesteld. Gemeenten willen meer geld voor het uitvoeren van hun jeugdzorgtaken, maar de overheid wil hierin niet verder tegemoetkomen. Het is op het moment van schrijven nog niet duidelijk wanneer de hervormingsagenda af is.
Aandacht in de regio
De praktische invulling van pleegzorg gebeurt lokaal en regionaal, door pleegzorgorganisaties, gemeenten en jeugdzorgregio's. Zij vormen het beleid waar je als pleegouder mee te maken krijgt in de praktijk. Het is belangrijk dat dit beleid verdergaat dan aandacht voor het werven van pleegouders en dat pleeggezinnen daarover mee kunnen praten. Als NVP kunnen we niet op al deze plekken de stem van pleeggezinnen laten horen, dus is het belangrijk dat pleegouders zelf kunnen meepraten. Dat kan bijvoorbeeld in de pleegouderraad van je pleegzorgorganisatie. We versterken de medezeggenschap via de pleegouderraad, samen met het Landelijk Overleg Pleegouderraden (LOPOR), met kennis en informatie voor de pleegouderraden.
"De pleegouderraad van Vigere ging met de pleegzorgorganisatie in gesprek over de vergoeding van bijzondere kosten. De regeling werd in overleg met de gemeenten aangepast, zodat pleegouders kosten eenvoudiger vergoed kunnen krijgen."
Frans Louwen, voorzitter pleegouderraad Vigere en LOPOR
Ook stimuleren we het ‘goede gesprek’ over pleegzorg in de regio: om succesvolle pleegzorg te kunnen bieden, moet de manier waarop we pleegzorg organiseren beter. Daarvoor stimuleren en faciliteren we regionaal een ‘goed gesprek’ over pleegzorg. Op basis van de uitkomsten van deze gesprekken stellen de betrokken partijen een verbeteragenda op om pleegzorg nog beter te organiseren. In de regio’s Rijk van Nijmegen en West Brabant Oost zijn pilots van het goede gesprek gestart. We ontwikkelen het proces van het goede gesprek verder zodat vervolgens meer regio’s het goede gesprek over pleegzorg kunnen voeren.
Wat kun jij doen om pleegzorg te verbeteren?
- Deel jouw verhaal of ervaringen door een mail te sturen aan Tweede Kamerleden. Om hun werk goed te kunnen doen, hebben zij de verhalen van mensen nodig. Je vindt de contactgegevens op de site van de Tweede Kamer.
- Nodig de wethouder of een gemeenteraadslid uit voor een kop koffie of thee en ga in gesprek over pleegzorg. Laat weten wat er speelt, dan kunnen zij ermee aan de slag.
- Via de pleegouderraad kun je in de pleegzorgorganisatie laten horen wat er speelt voor pleeggezinnen en bespreken hoe het beter kan.
Meer tips vind je in het boekje Belangenbehartiging voor pleegouders: praktische tips voor jou.
Uitdagingen en aandachtspunten in de toekomst
Eind december kondigde minister Weerwind van Rechtsbescherming aan dat ouders die te maken krijgen met een gezagsbeëindiging voortaan gratis een advocaat krijgen. Dit is een goede ontwikkeling om de positie van ouders te versterken. Tegelijkertijd is de vraag welke gevolgen dit heeft voor de positie van pleeggezinnen: ook zij moeten rechtsbescherming kunnen krijgen als ze dit nodig hebben.
De krappe arbeidsmarkt maakt het ingewikkeld om voldoende professionals aan te trekken. Hierdoor is het lastig om iets te doen aan de hoge werkdruk en caseload die ondersteuning van professionals voor pleeggezinnen ingewikkeld maakt. Een antwoord hierop kan zijn om informele steun rondom een pleeggezin te versterken: bijvoorbeeld door het versterken van deeltijdpleegzorg, vormen van informele steun rondom een pleeggezin zoals steun- en buurtgezinnen en met maatjesprojecten als Pleegmaatjes.
"Elke woensdagavond hebben we even 'adempauze' als onze pleegzoon (14 jaar) bij een van zijn docenten mag aanschuiven voor het avondeten. Haar betrokkenheid is al jarenlang goud waard!"
Gezinshuisouder Nely
Alle ontwikkelingen vragen om een duidelijke visie op pleegzorg, waarover op alle niveaus moet worden nagedacht. Opvang voor kinderen in gezinnen blijft zich ontwikkelen – ook in de pleegzorg waar bijvoorbeeld steeds meer vraag is naar deeltijdpleegzorg – en de maatschappij verandert. Ook starten er nieuwe initiatieven in de pleegzorg, zoals Mockingbird. Een duidelijke visie waarin deze ontwikkelingen een plek hebben, helpt om de juiste beleidskeuzes te maken. Zo kunnen kinderen die niet meer bij hun eigen ouders kunnen wonen ook in de toekomst opgevangen worden in een pleeggezin of andere gezinsvorm.
Pleegzorg als onderdeel van het geheel
Ondanks alle aandacht voor jeugdzorg in de politiek zijn er helaas nog geen oplossingen voor problemen als wachtlijsten, personeelstekorten en financiële tekorten. Gelukkig is er in de tussentijd nog aandacht voor pleegzorg – en die aandacht blijven we vragen. Wil je meedenken of meepraten? Dat kan door je aan te melden voor ons pleegzorgpanel. Blijf op de hoogte door je in te schrijven voor de nieuwsbrief belangenbehartiging.
Door Peter van der Loo, pleegouder en directeur van de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen. Reageren op dit artikel kan door te mailen naar Peter via pvanderloo@denvp.nl.